Sigrid Bonde Tusvik er fast abonnent. Medier24.no løftet frem tjenesten som et friskt pust på mediemarkedet. Gründeren av nyhetstjenesten Skumlest oppsummerer alt du bare må vite – på 5 minutter.
Pernille Johnsen, gründer av nyhetstjenesten Skumlest, fikk idéen til konseptet mens hun tok Bli magasinjournalist-kurset. Hun savnet et produkt som kunne bryte ned de store overskriftene og forklare hva som skjer i verden – kort og enkelt.
– Jeg så et hull i markedet. Det manglet en nyhetstjeneste som passer for oss unge, og som gjør det enklere å være opplyst i hverdagen, sier Pernille.
Etter å ha fullført Bli Magasinjournalist-kurset bestemte hun seg rett og slett for å ta saken i egne hender. Ett år senere var ”Skumlest” et faktum.
– Kurset til Vivian beviste for meg at det faktisk går an å komme med et nytt initiativ i en allerede etablert bransje. Kurset lærte meg også viktigheten av struktur og balanse i teksten, noe jeg har tatt med meg videre, forteller hun.
Med ett nyhetsbrev hver morgen gir Pernille sine abonnementer et sammensatt bilde av hva som rører seg i verden. Målet er å oppdatere deg på 5 minutter.
– Vennene mine er alle utdannet, dyktige og oppdaterte i sine bransjer, men har ikke tid til å pløye nyhetsbildet. Det var dem jeg hadde i hodet da jeg lagde Skumlest, sier hun.
Tjenesten brukes nå av mange lærere i pensum på videregående skoler rundt om i Norge, og nå har til og med super-duoen Tusvik & Tønne henvist til Skumlest i det som er Norges største podcast.
– Jeg ferdigstiller også min egen podkast i samarbeid med radioproduksjonen Både Og. Den skal følge samme oppskrift som Skumlest, forteller hun om sine nyeste planer.
– Hovedtanken bak Skumlest er å formidle nyheter lettforståelig og underholdene, og jeg vil at leserne skal føle at jeg snakker med dem – ikke til dem, sier Pernille.
– Jeg husker at Vivian sa ”amatører babler og sier hundre ting samtidig, mens proffer sier én ting om gangen.” Det sier jeg til meg selv hver dag og implementerer det i Skumlest, forteller Pernille.
Så langt har Skumlest nådd bredt og truffet folk med helt forskjellige utgangspunkt og interessefelt.
– Skumlest har gått over absolutt all forventning, og abonnentene renner inn. Jeg har ikke hørt noe annet enn positivitet og ”dette har jeg ventet på, hvorfor har ingen laget dette før?”.
Comments