Vil du skrive en artikkel som treffer midt i blinken, både hos redaksjonen og magasinets lesere? Eller et blogginnlegg som treffer rett i hjertet på publikumet du ønsker å nå?
Da gjelder det å komme til poenget med det samme. Ellers er det KLIKK! Bort med mailen, eller videre på nettet. Hvis de rekker å kjede seg i løpet av de første sekundene, eller ikke skjønner helt hva det handler om – forget about it.
Test ideen din på forhånd
Som den australske frilansjournalisten og kursholderen Sue White så fint poengterer det: La ikke redaktøren stille deg SO WHAT-spørsmålet, gjør det selv! Jeg er helt enig med henne. Still det selv, på forhånd.
Jo flere SO WHAT du har stilt deg selv, jo bedre testet er idéen din. Vil du se hvordan?
La oss tenke oss at du har en story i hodet som du vil foreslå for en redaktør. Da kan du gjøre et bittelite 3 minutters skuespill først, der du tester samtalen i hodet.
Ja… SO WHAT?
Sånn kunne for eksempel samtalen gå (hvis du skal bruke teksten på en blogg, tenker du i stedet at det er bloggleserne dine som er redaktøren):
Du: Jeg har en kjempebra artikkelide!
Redaktøren: So what?
Du: Om mindfulness.
Redaktøren: So what?
Du: Jeg hørte noen snakke om at mindfulness er populært for tiden.
Redaktøren: So what?
Du: Vel, det er jo mange som driver med det, mange jeg kjenner i alle fall.
Redaktøren: So what?
Du: Det skal visst kunne ha innvirkning på andre deler av livet.
Redaktøren: So what?
Du: Jeg hørte for eksempel at en idrettsutøver hadde brukt mindfulness til å prestere bedre i konkurranser.
Redaktøren: So what?
Du: Jeg kunne jo ringe denne idrettsutøveren og høre om hun vil fortelle sin historie, og så kunne jeg intervjue en mindfulness-ekspert.
Redaktøren: Da begynner det å ligne en story.
“Redaktørene vil ikke ha folk som skriver et eller annet om et eller annet. Heller ikke blogglesere kaster bort tiden sin på uklare tekster.”
Kom til poenget
Get the point? For the point er stikkordet her. Kom til poenget med det samme!
Generelle forslag til artikler svømmer det over av i redaksjonene: ”Jeg vil gjerne skrive noe om … (sett inn tema)”.
Generelle blogger som ikke snakker om noe spesielt er det også flust av. Ikke bidra til oversvømmelsen! Velg ditt budskap, og vær spesifikk.
Redaktørene vil ikke ha folk som skriver et eller annet om et eller annet. Heller ikke blogglesere kaster bort tiden sin på uklare tekster.
1-2-3… too late
Redaktørene vil ha klare, tydelige vinklinger som passer inn i det aktuelle magasinet. Også bloggleserne vil ha klare, tydelige tekster med et budskap man ikke må bruke forstørrelsesglass for å oppdage.
Du har faktisk bare noen skarve sekunder på deg til å fange oppmerksomheten deres, før de klikker seg videre.
Unngå SO WHAT-spørsmålet! Slik både selger du mer og får flere lesere. Det gjør det også mye enklere å skrive artikkelen, tro meg.
Get to the point – now!
Lyst til å skrive frilansartikler? Ta vårt gratiskurs her:
Comments